donderdag 23 februari 2012

Tanken op groen gas gaat schatkist miljarden kosten

Het opwaarderen van biogas tot groen gas lijkt in Nederland een grote vlucht te nemen. Een uiterst onverstandige route, blijkt uit het februari-nummer van Tijdschrift Milieu. Aan groen tanken dreigt vrijwel het gehele subsidiebudget dat voor de productie van duurzame energie beschikbaar is op te gaan. Veel slimmer is het om gas uit mest en restafval in de vorm van bio-LNG op de markt te brengen.
Er liggen plannen op tafel om in 2020 zo'n 12 procent groen gas via ons aardgasnet aan de man te brengen, zo'n 5 miljard kubieke meter. Voor iedere kubieke meter groen gas garandeert de overheid aan de producent inkomsten van 62 cent, terwijl de huidige aardgasprijs rond de 22 cent schommelt. Omgerekend is straks voor het tanken op groen gas zo'n 2 miljard euro subsidie per jaar nodig is. Dit betekent dat er dan nauwelijks meer budget overblijft voor het stimuleren van andere vormen van duurzame energie.
Om echt groen te rijden, is er een andere toepassing van biogas: bio-LNG, vloeibaar gemaakt bio-methaan. Bio-LNG is met name geschikt voor zwaar transport over de weg en voor de binnenvaart. Voor personenauto's is bio-LNG dan weliswaar ongeschikt, maar vrij eenvoudig om te zetten in biomethaan, puur biogas. Daar kunnen personenauto's wel op rijden en 30% verder dan op Nederlands aardgas. Helaas zorgt met name de subsidie op productie van groen gas ervoor dat de goedkopere en duurzamere toepassing van biogas niet van de grond komt. Het is de hoogste tijd dat de overheid een einde maakt aan dit ongelijke speelveld.

0 reacties:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

 
Copyright (c) 2010 Biogas Nieuws and Powered by Blogger.