ZeroAvia heeft een subsidie ontvangen van AFWERX, de innovatieafdeling van de U.S. Air Force, om onderzoek te doen naar waterstof-aangedreven Cessna Caravan-vliegtuigen in combinatie met automatiseringstechnologie.
De haalbaarheidsstudie richt zich op de ontwikkeling van een autonoom vliegtuig van 8.000 lb (3.700 kg) met waterstof-elektrische aandrijving. Dit moet zorgen voor minder motorgeluid en een lage thermische signatuur, waardoor het toestel moeilijker te detecteren is. ZeroAvia werkt in dit project samen met Reliable Robotics, een Californisch bedrijf dat gespecialiseerd is in de besturing van vliegtuigen op afstand.
Een belangrijk voordeel van waterstof in defensietoepassingen is dat het lokaal geproduceerd kan worden, zolang er elektriciteit en water beschikbaar zijn. Dit vereenvoudigt de brandstoflogistiek aanzienlijk. Dankzij de hoge energiedichtheid van waterstof zou het vliegbereik van een autonoom vliegtuig in deze klasse mogelijk oplopen tot 2.000 nm (bijna 4.000 km).

0 reacties:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.