vrijdag 28 mei 2021

Efficiëntere diesel trucks onmisbaar voor CO2-doelstelling wegtransport

De CO2-uitstoot van het vrachtverkeer op Nederlands grondgebied steeg in de vijf jaar voor de coronacrisis nog met 20 procent door volumegroei, toenemende e-commerce en sterk toegenomen files. In 2019 lag de uitstoot 70 procent hoger dan in 1990, schrijft ING Bank. Dit ligt nog ver af van de Nederlandse klimaatdoelstelling waar met de verhoogde Europese ambitie voor 55 procent CO2-reductie in 2030, waarbij er ook voor de transportsector nog een schep bovenop moet.
 
Ook in het wegtransport is een energietransitie nodig. Nu is grootschaliger inzet van zero-emissietrucks kostentechnisch voor transporteurs nog niet aantrekkelijk, maar in aanloop naar emissievrije stedelijke distributie in 2030 gaat de afzet van zero emissietrucks fors groeien naar zo’n 40 procent van het totaal.
 
In de praktijk blijkt er ook los van het bijmengen van biobrandstof nog veel potentieel te zijn om brandstofbesparing en terugdringing van de uitstoot. Bovendien is dit voor transporteurs snel aantrekkelijk. Vervanging door zuiniger nieuwe trucks bespaart individueel al vaak 10 procent op, maar het meest is er te halen met een zuinigere rijstijl, een hogere beladingsgraad, inzet van langere voertuigen en efficiënter plannen en organiseren. Elke procent brandstofbesparing in het totale dieselpark heeft door de omvang een relatief groot effect.

0 reacties:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

 
Copyright (c) 2010 Biogas Nieuws and Powered by Blogger.